Useimmiten kampanjan päätavoitteeksi määritellään myynnin lisääminen lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Tavoitteeseen pääsyä helpottaa, että tuote, palvelu tai yritys saa näkyvyyttä ja tulee tunnetuksi.
Toimiva mainoskampanja on puhutteleva ja rakentuu määritellyn kohderyhmän erityispiirteet huomioiden. Kohderyhmän määrittely auttaa kanavien valinnassa, budjetin hallinnassa ja tavoitteiden saavuttamisessa.
Käytettävissä oleva budjetti vaikuttaa kampanjan toteutettavuuteen sekä mahdollisuuksiin saavuttaa asetetut tavoitteet. Pienellä budjetilla ei luonnollisesti saada toteutettua suurta kampanjaa, mutta sillä voidaan silti saavuttaa realistisesti asetetut tavoitteet.
Kampanjan aikataulu määrittyy usein mainostettavan palvelun tai tuotteen mukaan. Kampanja-aikaan vaikuttavat luonnollisesti myös käytettävissä oleva budjetti sekä määritellyt tavoitteet.
Kampanjan kanavavalintoihin vaikuttavat paitsi edellämainitut seikat, myös tieto siitä, missä kanavissa määritelty kohderyhmä todennäköisimmin liikkuu. Pienelläkin budjetilla voidaan saavuttaa hienoja tuloksia, kun viesti on toimiva ja mediat on valittu oikein.